Voertoer

Het was voor velen een opluchting dat de extreme hitte van de voorbije dagen plaats gemaakt had voor een aangename fietstemperatuur. Het was dan ook druk aan het vertrek. Liefst 7 mannen gingen op pad met de groep oude glorie . Van de A groep waren er eveneens 7 guerilleros aan de start. Onderweg sloot vaste gast Fred nog aan en even verder pikte ook Raymond aan. De eerste kilometers bepaalden Eric en John het tempo. De snelheid was aangenaam en iedereen zat op,zijn gemak in de wielen. Ideaal om een stel vakantiebenen weer wakker te schudden . De route liep weer door de bekende kleine nederzettingen rondom Nuth. We passeerden karakteristieke boerenhoeves met typische speklagen van mergel in de gevels verwerkt. Na de passage door Helle gingen we niet zoals gewoonlijk rechtsaf maar linksaf. Even door Voerendaal om daarna richting Winthagen te gaan. Er volgde nu een prachtig stukje. Een lichtjes stijgende klim door de velden en de passage door het schilderachtige Winthagen. Boven in Colmont moest John een kleine reparatie uitvoeren en stelde Eric ondertussen het humeur van een plaatselijke bewoner op de proef. We trokken verder Door het limburgse heuvelland en via Eys kwamen we weer beneden in Wittem. Het tempo was nog steeds voor iedereen goed te volgen en Raymond leidde ons door Mechelen en Epen. We lieten de Camerig links liggen en trokken na enkele schermutselingen in het peloton via Kuttingen BelgiĆ« binnen. Met rechts het prachtige kasteel,Beusdael moest er stevig geklommen worden naar het bovenstebos, . Omlaag naar Teuven en dan weer omhoog over de lange loper naar de Planck. Het tempo was kalm en iedereen kon volgen. Via het Veursbos doken we naar beneden om daarna weer te klimmen naar Crindael. We maakten weliswaar veel hoogtemeTters maar het waren allemaal mooie lopers met schitterende panorama,s waardoor het ook bergop aangenaam fietsen was. In Ulvend pakten we nu eens de afdaling en zo kwamen we al ras in de buurt van koffiepauze. John paste voor de koffie en ging solo verder. In Moelingen namen we plaats op de binnenplaats van een prachtige boerderij . Het was er zo aangenaam vertoeven s dat de animo om weer te vertrekken ver te zoeken was. Meteen na de pauze was het gedaan met de rust. Er moest meteen geklommen worden in Mesch en menigeen zat nog met de koffiepauze in de benen en vloekte zich naar boven. Nog even door kleine paadjes op en af om dan weer op,bekende wegen te komen. Jos Heuts zette zich op kop en zette de cruise controle op standje ‘ brommer ‘ . De anderen zaten op,een lint en in sneltreinvaart trokken we door Bruisterbosch , vlogen door Honthem , en in een vloek en een zucht bereikten we Bemelen. Even een andere afslag als gewoonlijk en verder naar Meerssen. Via Bunde weer over de bekende wegen tussen Maas en kanaal. Raymond had ook nog wat reserves en deed ook nog een stevige beurt op kop. Zo werd het gemiddelde na een rustig begin toch nog wat opgehaald . Voldaan bereikten we weer het steinse grondgebied. Het was een mooie rit van 100 km met veel klimwerk (1000hm) maar voor iedereen goed te doen.